Miks jälgida oma tsüklit?

Kas sina tead, mis sinu kehas kogu tsükli vältel tegelikult toimub? Kas oled kursis kui pikk on sinu tsükkel, millal toimub ovulatsioon või millal on oodata järgmist menstruatsiooni? Enamasti kiputakse tsüklile tähelepanu pöörama alles siis, kui soovitakse rasestuda, kuid see ei peaks olema sugugi ainus põhjus, miks oma tsükliga lähemalt sõbraks saada.

Alustame algusest – tsükli jälgimine, miks ja kuidas? 

Tavapäraselt peaks tsükli pikkus jääma vahemikku  21-35 päeva, millest veritsemine ehk menstruatsioon kestab 2-7. Ovulatsioonist annab märku rohkema eritise ilmnemine ning võid ka ovulatsiooni ajal kogeda mõõdukat, valutut veritsust. Selleks, et saaksid oma tsüklist selge ülevaate, on hea märkida üles peamised näitajad:

  •         Esimene helepunase veritsusega päev ehk tsükli esimene päev;
  •         tsükli pikkus, st päevade arv, mis jääb menstruatsiooni esimese päeva ning uue menstruatsiooni alguspäeva vahele;
  •         veritsuspäevade arv;
  •         vere kogus (ehk menstruaalvedelik, mida kaotad);
  •         emakakaela lima esinemine ning selle muutused (värvus, tekstuur);
  •         valu.

Selleks, et sul oleks toimuvast hea ülevaade, on kasulik märkida andmed mõnda tsükli jälgimise äppi või märkmikusse, just nagu sulle kõige mugavam tundub. Olles teadlik oma tsüklist ning selle eripäradest, oskad kõrvalekaldeid ära tunda ning vajadusel probleemidele kiirelt jälile saada ja lahenduse leida. Niisamuti aitab tsükli jälgimine aru saada kas sinu tsükkel on pikk või lühike, regulaarne või ebaregulaarne. Lisaks annab tsükli jälgimine sulle kindlustunde ning teadmise, millal oled tsükli vältel kõige viljastumisvõimelisem ehk millal toimub ovulatsioon ning on võimalik rasestuda.

Kuidas ära tunda, kui miski on valesti?

Tsükli tõlgendamise protsessis on ääretult oluliseks indikaatoriks ovulatsioon, ehk teisisõnu kas see toimub? Teadmine kas ja millal ovulatsioon toimub, on parim viis oma tsükli mõistmiseks. Kui märkad, et ovulatsiooni ei toimu, siis on kindlasti vajalik lähemalt uurida mis selle toimumist takistab ning mida saaksid olukorra parandamiseks ette võtta. Siinkohal ehk mõtled, et kuidas siis ikkagi ovulatsiooni ära tunda ning kuidas teha kindlaks, et seda ei toimu? Ovulatsiooni toimumise puhul on olulised kolm peamist indikaatorit: emakakaela lima, korrapärane tsükkel ning basaaltemperatuur. Kindlaks ovulatsiooni tõendiks on basaaltemperatuuri tõus. Viimast aitab mõõta ja kindlaks teha ka nutikas viljakuse jälgimise seade Daysy viljakusmonitor, mis mõõdab sinu hommikuse kehatemperatuuri ehk basaaltemperatuuri tipptehnoloogilise temperatuurianduriga ning on sulle tsükli jälgimisel abiks, andes märku nii ovulatsiooni toimumisest kui ka viljakatest ning viljastumisvõimetutest päevadest. Siinkohal tasub kindlasti aga silmas pidada, et kasutades tsükli jälgimiseks äppi, ei tohiks sealsetele ennustustele kindlasti sajaprotsendiliselt loota. See tähendab, et kui tsükli äpp näitab kindlat ovulatsiooni toimumise päeva, siis peaksid tuginema ka teistele indikaatoritele (emakakaelalima, basaaltemperatuur). Kui sinu basaaltemperatuur ei ole tõusnud kaks nädalat enne menstruatsiooni, siis on see märk, et ovulatsiooni ei toimunudki. Aeg-ajalt esineb ovulatsiooni puudumist ka täiesti tervetel naistel ning alati ei ole tegemist mõne tervisemurega. Probleemiks kujuneb ovulatsiooni puudumine aga siis, kui see jätkub tsüklist tsüklisse, ehk et kui sul ei toimugi kunagi ovulatsioone.

Kõrvalekalded tsüklis võivad aga viidata ka erinevatele tervisemuredele, muuhulgas näiteks kilpnäärme- või maksaprobleemidele, diabeedile või menstruaaltsükli häiretele. Lisaks eelmainitule võib ka stressist tingituna sinu menstruaaltsükkel häiritud olla ning menstruatsioon sootuks ära jääda. Stressi mõjust tsüklile saad lähemalt lugeda siin.

Kokkuvõttes mida rohkem sa tead, seda kindlamalt end tunda saad!

Selleks, et tsükli jälgimise protsess oleks sinu jaoks mugav ning loomulik, vali endale selleks kõige meelepärasem ning lihtsam viis, ära tekita endale sellest stressiallikat. Märgi oma tsükli andmed üles just nagu sulle sobib. Pole oluline, kas kasutad selleks äppi, märkmiku või Exceli tabelit – oluline on vaid, et sul oleks andmetele lihtne ja mugav ligipääs.

Kasutatud allikad:

  • Paremate päevade käsiraamat – Dr. Lara Briden
  • Shethinx.com